Ny 10. klasse i Frederikssund

Ny 10.kl i Frederikssund ser dagens lys

I skoleåret 2023 har vi startet et helt nyt 10.kl projekt i Frederikssund. Den ny 10.klasse er bygget op omkring efterskoletanken, med skoleglæde, fællesskab, introture, skolerejse, skitur, linjefag og valgfag.  Vi har et tæt samarbejde med eksterne aktører, som forestår undervisning i forskellige fag. Bl.a. Campus herunder Frederikssund Gymnasium, U/Nord Handelsgymnasium og Handelsskole, Ungdomsskole, Musikskole, E-sport Center, Idrætsforeninger og meget mere.

For at give eleverne den fulde oplevelse af efterskoletanken, så har vi lavet frivillige klubaktiviteter for de unge, både eftermiddage og aftener. Her kan de unge fra 10.klasse mødes og være sammen, spille spil, lave en bordtennisturnering, E-sport, se en film, bage, spise aftensmad og meget andet.

Vi har lavet en ny 10.kl som rummer en bred elevgruppe og som bygger på fællesskaber. Ud over de faglige fællesskaber er eleverne også sammen i andre fællesskaber, på tværs af valgfag og linjefag. Dvs. selv om at eleverne er forskellige fagligt og måske har matematik på forskellige hold, så kan de profitere af at være sammen i andre fællesskaber, ved at have fælles linjefag eller valgfag.

Den ny 10.kl i Frederikssund bygger på høj faglighed, både for de fagligt stærke elever, men også for de ikke så fagligt stærke elever. Vi har bl.a. etableret et valgfagstilbud som vi kalder 0.g. 0.g er et gymnasie-forberedende tilbud, som forbereder eleverne på gymnasielivet og som letter overgangen til gymnasiet efter 10.kl.  Undervisningen foregår på hhv. Frederikssund Gymnasium og U/Nord Handelsgymnasium og her bliver eleverne undervist af gymnasiets lærere. Samtidig har vi er erhvervslinje, hvor elever som måske er uafklarede, har mulighed for at komme i praktik, brobygning og på virksomhedsbesøg, for at finde den retning som giver særlig mening for dem.

Derudover er vi en ordblinde venlig 10.klasse, hvor vi har særligt fokus på at hjælpe de elever som er ordblinde. Vi har et særligt fokus på at give dig redskaber og støtte i 10.klasse og hjælpe dig godt videre i din kommende uddannelse.

I 10.kl laver vi differentieret undervisning, for dermed at tilpasse undervisningen til de forskellige elever og deres faglige niveau. Vi har også mulighed for at lave individuelle skemaer, hvis der er et særligt behov for dette.

Den ny 10.kl danner rammen om et rart miljø og en mobbefri kultur. Alle skal have det godt i 10.kl og vi gør meget ud af, at der skal være plads til forskellighed og til at være den man er. Derudover er begrebet skoleglæde et nøgleord i den ny 10.kl.