Kultur og Trivsel

Skoleglæde: Frederikssund 10.klasse er skoleglæde i centrum. Det er afgørende for elevernes udvikling, at de trives socialt og fagligt. Hos os er der plads til alle. Men der er også plads til den enkelte elevs personlige udvikling. Derfor har vi gjort det muligt, at tilrettelægge elevernes skemaer individuelt således, at man eks. Vis kan kombinere praktik eller et fritidsjob med sit skema i 10.klasse. Det er også muligt kun at tage enkelte fag fx matematik eller dansk.

Det sociale: Vi vægter det sociale rigtig højt – vi starter skoleåret med et introforløb, i efteråret er vi på skolerejse og flere gange i løbet af skoleåret arrangerer vi éndagsture (fx Tivoli, bowling osv.).

Vi har et elev-/aktivitetsråd, så eleverne kan få medindflydelse på vores skolehverdag.

Faglighed: På Frederikssund 10.klasse er vi omgivet af dygtige undervisere, både interne og eksterne. Uanset elevernes niveau vil alle elever møde dygtige og kompetente undervisere, som brænder for deres fag og faglighed.

Skærmbrug: vi bruger skærme dagligt i undervisningen, men vi laver også faglige aktiviteter, hvor computerne gemmes væk. Vi er bevidste om vores til- og fravalg af skærme.

Mobiltelefoner har vi ikke i timerne – medmindre der er en særlig aktivitet, hvor der er behov for det.

Ordblindhed: Alle ordblinde elever kommer i starten af skoleåret til en samtale med skolens læsevejleder, hvor der laves en plan for den enkeltes udvikling og behov. Det samme gøres i forbindelse med prøver – og der kan altid holdes ekstra samtaler, hvis nødvendigt.

Skole/hjem samarbejde: Inden skolestart inviterer vi elev og forældre/værge til en opstartssamtale, hvor vi drøfter, hvad der skal til for skabe et godt skoleår hos os. Vi inddrager forældrene i løbet af året, når det er relevant, og forældrene kan altid kontakte skolen. Derudover afholder vi et forældremøde, hvor forældre har mulighed for at hilse på alle lærere og få et indblik i elevernes årshjul og dagligdag i 10.klasse. Ved forældremødet vil forældrene også kunne møde elevernes UU vejleder, som vil fortælle om elevernes uddannelsesmuligheder efter 10.klasse.

Antimobbestrategi: Skolens strategi mod mobning har til formål at fremme trivsel og arbejde frem mod et ungemiljø uden mobning.

I daglig tale bruger vi ikke ordet ’mobning’, men derimod ’trivsel’. Vi bestræber os på at fremme en løbende og handlingsorienteret dialog om trivsel.

Vi vil desuden synliggøre tiltag og redskaber, der kan forebygge eller løse konkrete mobningstilfælde. Dette sker med udgangspunkt i det trivselssamarbejde, der er med Campus Frederikssund. Se særskilt pjece, "Hvordan har du det?". Den er vedhæftet nederst på denne side

Via tæt dialog mellem CampusU10s lærere, de unge og deres forældre bliver der taget hånd om hver enkelt elevs trivsel. Dette afspejler sig blandt andet i skolens værdier om at fremme selvværd, autonomi og relevans via håndholdte, understøttende og individuelle forløb i det år, de unge går på CampusU10.

Vi  tilstræber læringsmiljøer, der giver mulighed for at lykkes personligt, socialt og fagligt. Vi har et anerkende fokus og grundlæggende  den opfattelse at læring og trivsel hænger sammen og, hvor motivation er en vigtig medspiller. Det er et fælles ansvar at vi alle har det godt, hvilket betyder at alle - elever, forældre, personale og ledelse har ansvar for mobning ikke finder sted på skolen og at vi handler, hvis det skulle forekomme.

Alkohol/Rusmidler: Er ikke tilladt i skoletiden – ligegyldigt om vi er hjemme på skolen eller på tur i ind- eller udland.

Nikotinprodukter: Rygning, snus, vape og andre nikotinprodukter er ikke tilladt i skoletiden – det gælder på hele Campus-området.