OSO

Plakat OSOOSO

I 10. klasse skal man skrive en obligatorisk selvvalgt opgave for at bestå 10.kl. Opgaven bliver i daglig tale kaldet OSO. Opgaven er et projekt, hvor eleven undersøger muligheder for en fremtidig karriere, inden for et bestemt område. Opgaven er et led i, at blive afklaret i forhold til det videre forløb efter 10. Klasse. Selve opgaven består i, at eleven skal undersøge og præsentere uddannelsesforløbet til den uddannelse, som eleven godt kunne tænke dig. Derudover er der en praktisk del, hvor der skal laves et produkt eller en undersøgelse af en problemstilling, inden for det område eleven ønsker at arbejde. I løbet af OSO-ugen arbejdes der projektorienteret. Man har vejledning hos sin lærer og arbejder ellers selvstændigt med sit projekt. I slutningen af OSO-ugen fremlægger eleverne deres projekter for hinanden i klasserne.